دلبستگی

مه 2, 2008

شركت در انتخابات مجلس اشتباه تاكتيكي اصلاح طلبان

Filed under: سیاسی — سینا ر @ 2:20 ب.ظ.

نتيجه انتخابات مجلس هشتم كه منجر به پيروزي حدود 70 نماينده اصلاح طلب شد را نمي توان يك شكست براي جناح تحول خواه تلقي كرد چرا كه در خوشبينانه ترين حالت اصلاح طلبان در 140 كرسي امكان رقابت داشتند آنهم با احتساب 50 درصدي نامزده هاي لايه هاي دوم و سوم كه در اين لايه ها نامزدهاي نا شناخته حضور دارند و عملا و منطقا امكان پيروزي ميسر نيست اما در پايان انتخابات اين سوال مطرح مي شود كه آيا شركت در اين انتخابات كه شرايط حداقلي رقابت در بسياري از كرسي ها وجود نداشت تاكتيك صحيحي بود كه اتخاذ شد يا خير؟ نگارنده اين سطور معتقدر است كه در هر انتخاباتي كه حداقلي از شرايط رقابت وجود داشته باشد ‹بايد› حضور پيدا كرد و به عبارتي بايد از حداقل روزنه ها استفاده كرد و حتي اگر عده اي بگويند كه راه اصلاح بسته شده اما اينجانب معتقدم كه اگر امكان اصلاح هم نباشد حداقل مي توان صداي اصلاح را به مردم رساند و مردم را از خواب خرگوشي بيدار كرد. بنابراين اعلام مي كنم كه به طور كامل با قضيه تحريم در هر انتخاباتي كه شرايط حداقلي از رقابت وجود داشته باشد مخالفم.
اما در مورد انتخابات اخير مجلس هشتم كه خودم هم در آن شركت كردم بايد اعلام كنم كه به اين نتيجه رسيده ام كه در اين انتخابات نبايد شركت مي كرديم چرا كه با اين كار مي توانستيم اين پيام را به حاكميت منتقل كنيم كه اگر بخواهند جريان اصلاح طلبي در بازي آنها شركت كند بايد حداقلي از شرايط انتخاب را فراهم كنند.(البته به فرض اين كه آنها واقعا مايل باشند اصلاح طلبان در رقابت حضور داشته باشند).
شركت نكردن در اين انتخابات مي توانست نه به معني تحريم باشد بلكه مي توانست به معني سهم خواهي و آمادگي براي شركت در انتخابات رياست جمهوري بشود و شايد از اين طريق مي توانستيم تاييد صلاحيت شخصيتي كاريزما نظير محمد رضا خاتمي را براي جريان اصلاحات بگيريم اما اكنون با حضورمان اين پيام منتقل شده است كه ما براي شركت در انتخابات رياست جمهوري هم مانند انتخابات مجلس هشتم به حداقل ها قانع هستيم و نياز به تاييد صلاحيت شخصيتهاي مهم خود نداريم بلكه به حداقلي نظير آقاي كروبي هم قانع هستيم(هدفم از آوردن اين اسامي بيشتر معرفي آنها به عنوان نماينده يك گروه فكري است هرچند كه اسم هر دوي اين افراد براي انتخابات مطرح شده است) البته من ديگر بعيد مي دانم كه هيچ شخصيت اصلاح طلب(اصلاح طلب به معني واقعي كلمه) تاييد صلاحيت بشود و در اين بين تنها گزينه باقي مانده اصلاح طلبان سيد محمد خاتمي است كه هم شخصيتي كاريزماست و هم تاييد صلاحيتش را در اختيار داريم. اما از طرفي ايشان اعلام كرده كه بازنشست شده است و متاسفانه بعيد به نظر مي آيد كه ايشان مجددا كانديدا شوند در حالي كه به عقيده فعالان سياسي در شرايط كنوني تنها راه نجات اصلاح طلبي ايشان هستند. اميدوارم ياران نزديكش بتوانند ايشان را براي حضور در انتخابات مجاب كنند در غير اينصورت فقدان كانديداي مناسب در انتخابات با توجه به فيلترنيگ عجيب شوراي نگهبان بزرگترين رقيب اصلاح طلبان خواهد بود.
با همه اين اوصاف يادمان باشد كه آقاي احمدي نژاد تبليغات براي انتخابات رياست جمهوري را از دو سال پيش آغاز كرده است! بنابراين اكنون ديگر وقت درگير شدن در مورد گذشته نيست و بايد تمام تلاش و انرژي و زمان را صرف انتخابات يك سال آينده كنيم. در شرايط كنوني يا بايد هرچه زودتر شخصيت كاريزمايي را كه امكان تاييد صلاحيت شدن دارد بيابيم و يا سيد محمد خاتمي را براي حضور مجاب كنيم. و همه گروه ها و احزاب و افراد اصلاح طلب با اتحاد كامل، تبليغات را حول محور فرد مورد نظرمان هرچه زودتر آغاز كنيم كه فراد خيلي دير است.
در پايان ذكر اين نكته ضروري است كه اگر زمان به عقب برگردد باز هم در انتخابات مجلس هشتم شركت مي كنم چرا كه معتقدم پروژه اصلاح و كار سياسي يك كار گروهي است كه بايد در آن تابع خرد جمعي بود تا به نتايج مثبتي رسيد.

پ ن(يك روز بعد از پست): با توجه به نظرات برخي دوستان بايد عرض كنم كه من هم كاملا طرفدار حضور در هر انتخاباتي و استفاده از روزنه ها هستم و فكر مي كنم اين را در متن نوشته ام به صراحت اشاره كردم. اما اينكه از لفظ «اشتباه تاكتيكي» استفاده كردم مقصودم يك عقب نشيني مقطعي براي گرفتن امتياز بود لطفا در اين مورد توضيح بدهيد وگرنه كه من با اصل حضور مشكلي نداشته و ندارم.

تجربه اي براي انتخابات بعدي -حسين باستاني

Advertisements

8 دیدگاه »

  1. خوب! من كه متوجه نشدم بالاخره نگارنده اين سطور معتقد است بايد راي مي داديم يا نه (چشمك)

    دقيقا متوجه نشدم كه منظورت از اينكه نبايد در انتخابات شركت مي كرديم، مردم راي دهنده هست يا نه منظورت نمايندگان طيف اطلاح طلب است براي كسب راي. كه با هيج كدام از اين دو تز موافق نيستم.
    فكر نمي كنم توي اين شرايط با قهر كردن مي شد چنين پيام هايي را منتقل كرد. هميشه در انتخاب ِ زبان ارتباط، بايد طرف مقابل را در نظر گرفت. متاسفانه گروه فكري حاكم در جامعه در حال حاضر آنقدر به تك بعدي شدن گرايش دارد كه حتي حاضر است ريسك شركت نكردن مردم در انتخابات را هم بپذيرد. همان طور كه ديديم. حالا اگر اين تعداد معدود هم در انتخابات نبودند و صدايي از اين حزب (با تمام ايرادهايي كه به اصلاح طلب نبودن برخي از نامزدها وارد بود) به گوش نمي رسيد كم كم ديگر مردم يادشان مي رفت كه مي شود گاهي شرايط را تغيير داد. و به قول خودت حداقل مي توان صداي اصلاح را به مردم رساند و مردم را از خواب خرگوشي بيدار كرد. و اگر منظورت ما راي دهنده ها بوديم، متاسفانه اين اتفاق در تهران افتاد. 4 ميليون در دور اول و فقط 700 هزار نفر در دور دوم واقعا فاجعه است. درست است كه مردم با صداي بلند فرياد زدند كه شديدا ناراضي هستند اما به نظرم ديگر وقت آن رسيده كه ياد بگيريم كه به جاي فرياد كشيدن ، حرف زدن را بياموزيم!

    در مورد رياست جمهوري …… نمي دانم!
    سطح آگاهي مردم خيلي پايين است. احزاب كاري نمي كنند جز اين كه در هر انتخاباتي ياد حق راي مردم بيافتند بعد ديگر با مردم عادي كاري ندارند. اصلا خيلي ها نمي دانند كه اصلاح طلب كيست و اصولگرا كدام؟ هرچند فرق بين خاتمي و احمدي نژاد را خوب مي دانند. به خاطر همين است كه به انديشه ها راي نمي دهند و به شخصيت ها راي مي دهند! و به خاطر همين است كه اگر خاتمي بيايد راي مي آورد و مطمئنا احمدي نژاد راي نخواهد آورد اما بعيد نيست كسي شبيه احمدي نژاد(با طرز فكر او) راي بياورد و كسي از طيف اصلاح طلب راي نياورد براي اينكه مردم هنوز ياد نگرفته اند كه انتخابات مثل انتخاب كدخداي ده نيست! بايد به انديشه هايي كه يك فرد به آن متكي است راي داد نه خودش!

    نمي دانم……. بين اميد و نااميدي دست و پا ميزنم. گاهي اميدوارم به اين مردم وگاهي نااميد. البته بيشتر معتقدم مردم مقصر نيستند اين احزاب هستند كه بايد مردمي تر شوند.

    در مورد شوراي نگهبان اگر ارتباط اين احزاب با مردم ، ارتباط موثر و خوبي باشد مي توان از قدرت اعتراض آنها(مردم) در چنين شرايطي استفاده كرد.

    دیدگاه توسط منصوره — مه 3, 2008 @ 8:06 ق.ظ. | پاسخ

  2. با اینکه بعد از رای دادن می گی رای ندادن بهتر بود موافق نیستم. درستی یا نادرستی رای دادن یه کلیته و قبل از انتخابات باید در موردش قضاوت کرد نه بعد که نتایج غیر قابل پیش بینی معلوم می شه. تحریم به نظر من همیشه بده چون تقدیم کردن دو دستی حکومت به طرف مقابله. حکومت هم از این که مردم با شرکت نکردن بخوان پیام بدن نمی ترسه. چون این مردم حساب ندارن با یه باد به هر جهت می رن و سریع می شه رایشون رو عوض کرد. بهترین راه شرکته حتی وقتی یک نفر باشی و به نظر خودت هیچ اثری نداشته باشی.

    در مورد تاییدی کردن نظراتم سینا جان من خودم به این آزادی معتقدم و سال پیش بدترین اهانت های شخصی و خونوادگی رو هم سانسور نکردم و نظرات هم تاییدی نبود و آزاد بود اما اگه توجه داشته باشی این مال زمانیه که تو هویت مجازی تو وبلاگ داشته باشی ولی موقعیت من الان دیگه اینطور نیست. مقاله هایی رو که چاپ می کنم می ذارم تو وبلاگ و اسم و فامیل و هویت واقعیم مشخصه و از شما چه پنهون بدخواه مدخواه هم زیاد دارم! که پیش اومده میان تو وبلاگ فحش می نویسن. شاید من بتونم از حق خودم بگذرم و فحش و توهین رو هم سانسور نکنم اما به سلامت فضای وبلاگی هم معتقدم و دوست ندارم دوستان که میان نظر بدن بیان جواب فحش های اون شخص رو بدن و یه جنجال بیخود بوجود بیاد. چیزی که قبلا سر اون آزادی گذشته پیش اومد و من هم جلوش رو نگرفتم. خلاصه جریان اینه.

    دیدگاه توسط آزاد — مه 3, 2008 @ 8:39 ق.ظ. | پاسخ

  3. motmaenan sherkat kardan behtar az tahrime.har chand ke man nafahmidam ba oon natijegirie akharet manzoor az onvan post chi bood.vali bazam motmaen bash khatami zerangtar az in harfas ta biad kandida beshe chon avalan ke ahmadi nejad kare khodesh ro karde va dovoman age mardom ham khatami ro bekhan in sandooghaye ray hastan ke nemizaran oon beshe raise dolat.

    دیدگاه توسط saeed — مه 3, 2008 @ 10:52 ق.ظ. | پاسخ

  4. «نگارنده اين سطور معتقدر است كه در هر انتخاباتي كه حداقلي از شرايط رقابت وجود داشته باشد ‹بايد› حضور پيدا كرد و به عبارتي بايد از حداقل روزنه ها استفاده كرد » و
    » در مورد انتخابات اخير مجلس هشتم كه خودم هم در آن شركت كردم بايد اعلام كنم كه به اين نتيجه رسيده ام كه در اين انتخابات نبايد شركت مي كرديم »

    اسم اين صراحت نيست! اسم اين ضد و نقيض گويي است!

    اما من بر اساس همين جمله دوم كه به اشتباه تاكتيكي مورد نظرت اشاره كرده اي اين جواب را نوشته ام:

    «فكر نمي كنم توي اين شرايط با قهر كردن مي شد چنين پيام هايي را منتقل كرد. هميشه در انتخاب ِ زبان ارتباط، بايد طرف مقابل را در نظر گرفت. متاسفانه گروه فكري حاكم در جامعه در حال حاضر آنقدر به تك بعدي شدن گرايش دارد كه حتي حاضر است ريسك شركت نكردن مردم در انتخابات را هم بپذيرد. همان طور كه ديديم. حالا اگر اين تعداد معدود هم در انتخابات نبودند و صدايي از اين حزب (با تمام ايرادهايي كه به اصلاح طلب نبودن برخي از نامزدها وارد بود) به گوش نمي رسيد كم كم ديگر مردم يادشان مي رفت كه مي شود گاهي شرايط را تغيير داد. و به قول خودت حداقل مي توان صداي اصلاح را به مردم رساند و مردم را از خواب خرگوشي بيدار كرد. و اگر منظورت ما راي دهنده ها بوديم، متاسفانه اين اتفاق در تهران افتاد. 4 ميليون در دور اول و فقط 700 هزار نفر در دور دوم واقعا فاجعه است. درست است كه مردم با صداي بلند فرياد زدند كه شديدا ناراضي هستند اما به نظرم ديگر وقت آن رسيده كه ياد بگيريم كه به جاي فرياد كشيدن ، حرف زدن را بياموزيم! »

    راستي تو چي؟ تو نظرات مرا به دقت مي خواني يا به همان شوخي اول سطر كفايت مي كني؟!!!!!!!!
    در ضمن ببخشيد كه دوباره تكرار كردم. فكر كردم لازم است!

    دیدگاه توسط منصوره — مه 4, 2008 @ 5:09 ق.ظ. | پاسخ

  5. salam … khoobam mersi … mamnoon … shoma che khabar ??? khosh migzareh ??? are parsal ke yadameh … lotfet ro faramoosh nakardam
    … bazam mersi

    دیدگاه توسط sara — مه 6, 2008 @ 6:12 ب.ظ. | پاسخ

  6. سلام
    ممنون كه به وبلاگمن سر زديد.
    اهل رشت نيستم و فعلا در لاهيجان ساكنم.
    البته خيلي خوشحال مي شم كه بيشتر در ارتباط باشيم.
    از نوشته هاتون مشخص بود اصلاح طلبيد، كمي با هم همفكريم و من هم معتقدم كه اگه خاتمي اين دوره نياد، بايد فاتحه خيلي چيزها رو بخونيم.

    دیدگاه توسط مهران — مه 10, 2008 @ 1:53 ب.ظ. | پاسخ

  7. سلام…اومدم….نخوانده امدم…

    دیدگاه توسط خوشه — مه 14, 2008 @ 12:21 ب.ظ. | پاسخ

  8. !Arabs are all cowards and gays

    دیدگاه توسط Dannysh — مه 17, 2008 @ 9:07 ق.ظ. | پاسخ


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

ساخت یک وب‌گاه یا وب‌نوشت رایگان در وردپرس.کام.

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: