دلبستگی

اوت 30, 2007

سکس و مذهب، ازدواج موقت، تعدد زوجات!

Filed under: اعتقاد — سینا ر @ 6:42 ب.ظ.

نوشتن از دو موضوع در جامعه کنونی ما بسیار دشوار شده است، سکس و مذهب.. که به گمان من و طی حدود 16 ماه وبلاگ نویسی پرداختن به مذهب مقوله دشوارتری است، آنهم در فضای به شدت روشنفکر زده ی وبلاگستان، مطلب قبلی من که به نوعی مرتبط به هر دو موضوع سکس و مذهب بود واکنشهای مختلفی را بین دوستانم برانگیخت.
دوستانی مستند و با دلیل بحث را جلو بردند که به بیشتر یاد گرفتن ما کمک کردند یعنی من را به هدف اصلی ام در وبلاگ نویسی(آموختن) یاری کردند.
دوستانی هم البته با کنایه نظر دادند و بدون استدلال که باز هم ما را به مطالعه بیشتر تحریک کردند. و من در حد توان خود به آنها پاسخ دادم.
نمیدانم خوشبختانه یا متاسفانه من هیچیک از فرائض مذهبی را انجام نمیدهم و در واقع جزء گروه مذهبی ها قرار نمیگیرم و به خودم هم اجازه حرف زدن از مذهب را نمیدهم به همین علت در دسته بندی مطالب وبلاگم، دسته ای به نام «مذهب» قرار نداده ام! اما این دلیل نمی شود که در مقابل حق ایستادگی کنم، و یا در مقابل آن بی تفاوت باشم. من به «حسین» اعتقاد دارم چون او را اسطوره ی آزادی خواهی میبینم. من به «علی» ایمان دارم چون میدانم که او غم گرسنه خوابیدن مردم را داشت و قرآن را می خوانم چون در آن نوشته است «یدررون بالحسنه السیـه(بدی را با خوبی پاسخ دهید)» قرآن را می خوانم چون آنرا کتابی میدانم که مطلب برای یاد گرفتن دارد.
البته که در خواند قرآن به عوامل دیگری هم توجه میکنم، از جمله آن عوامل جامعه ای است که قرآن در آن نازل شده است ، قرآن خود جامعه ای که در آن نازل شد را اینگونه تشریح میکند «همانا به جزء اندکی همه شیطان را پیروی میکردید» به کلام قرآن عمل میکنم و «همه چیز را با عقلم می سنجم» تا نکند خدای نکرده با تعصب و کینه نسبت به چیزی قضاوت کنم. و میدانم کلام قرآن مستقیما برای چه کسانی و چه جامعه ای نازل شده است.
آموخته ام که تعصب و پیشداوری را از کلامم دور کنم و چیزی را صرف آنکه کسی(هرکسی) گفته است درست است، درست نپندارم و برای آموختن نسبت به چیزی تعلق خاطر نداشته باشم و آزاد باشم و آزاد فکر کنم و به قول حافظ« غلام همت آنم که زیر چرخ کبود/ از هر آنچه رنگ تعلق پذیرد آزادم»
نه ادعای مذهب دارم و نه خود را در اندازه ای میبینم که قرآن را تفسیر کنم اما فقط نمیخواهم جزء گروهی قرار بگیرم که قرآن را فقط از ظاهر و تنها ذکر چند کلمه بفهمم.
قصد و غرضم از نگارش این پست همانا پیش آمدن دو بحثی است که در پست قبلی ام اتفاق افتاد. یکی بحث ازدواج موقت و دیگری بحث تعدد زوجات است که من معتقدم قرآن آنها را نفی کرده و به کمک دوستانم به نتایجی رسیده ام که ذکر میکنم..
اصولا آیه هایی که در این موارد بحث شده آیات مربوط به سوره نساء است.
سوره نساء که جزء سوره های بحث بر انگیز قرآن است کاملا در یک شرایط خاص و بحرانی نازل شده است و این شرایط به کرات در این آیه ذکر شده است..
آیه مربوط به تعدد زوجات آیه ی 4 سوره ی نساء می باشد:
«آنکس از زنان را به نکاح خود در آورید که مر شما را نیکو و متناسب با عدالت است دو یا سه یا چهار و اگر بترسید که چون زنان متعدد گیرید راه عدالت نپیموده و بر آنها ستم کنید پس تنها یک زن اختیار کنید…»
قرآن کتاب قانون نیست بلکه کتابی است برای زندگی به همین علت به یک عرب جاهل که هر روز باید با یک نفر بخوابد نمیگوید باید یک زن بگیری وگرنه جهنم میروی! بلکه میگوید: ای نادان به این علت نباید بیشتر از یک زن بگیری…
آیه ی 129 سوره ی نساء نتیجه ی نهایی حکم اولیه ی قرآن است
«شما «هرگز» نمیتوانید بین «زنان» به عدالت رفتار کنید هرچند راغب و حریص بر عدل و درستی باشید…».
و آیه24 سوره نساء هم تنها آیه ای است که بعضی آنرا مربوط مربوط به ازدواج موقت می دانند و البته برخی معتقدند چنین نیست. من شخصا معتقدم که این آیه در مورد ازدواج دائم بحث میکند. برای روشن شد این موضوع شما را ارجاع میدهم به تفسیری که از آیه 24 سوره نساء صورت گرفته است.
از دوستان عزیز خواهشمندم در پربار کردن بحث ما را یاری کنند.
پ ن: دوستانم در این مطلب و مطلب قبلی نظرات جالبی مطرح کرده اند که خواندنش خالی از لطف نیست.

61 دیدگاه »

  1. من آدم نذهبی نیستنم یعنی هنوز به خاطر کنکور و اینجور مزخرفات وقت نشده تصمیم بگیرم که مذهبی باشم یا نه؟ ولی می خوام بگم اگه این استدلالها (که هنوز جای بحث و مطالعه داره) درست باشه من ترجیح می دم بی دین باشم . دینی که نتونه نیازهای بحق من رو برآورده کنه به هیچ دردی نمی خوره.حالا نیازهای بحق من چیه …در پاسخ به یکی از کامنت ها گفته بودین این کار رو برای شرایط ویژه قبول دارین خوب شرایط از این ویژه تر! توی جامعه ای که مرد هاش تا قبل از 40 سالگی نمیتونن زن بگیرن و جوون هاش یا خیلی درون گرا و افسرده میشن یا خیلی برونگراا و لذت طلب…تو جامعه ای که ازدواج و ریسک مترادف همند هر لحظه ممکنه بیان و به خاطر نپرداختن مهریه بندازنت زندان(البته این پدیده علت نیست معلول خلا ها ی قانونی است) آدم باید چیکار کنه…90 درصد کسایی که به اکس پارتی ها(بخوانید سکس پارتی) میرن به خاطر ارضای این نیاز اساسی شونه حالا اگه یک راه سالم جلوی پاشون بداریم دیگه چه دلیلی داره یک حفره ی اینقدری توی مغزشون ایجاد کنن..خلاصه کنم اگه دین جوابی برام تداشته باشه ترجیح میدم تا 40 سالگی هیچ محدودیتی برای خودم قایل نباشم بعدشم اگه شد ازدواج می کنم اما اینکه با علم کردن چیزی بنام عشق غریزه ام رو نادیده بگیرم نه عزیز ما نیستسم…

    دیدگاه توسط سعید — اوت 31, 2007 @ 4:58 ق.ظ. | پاسخ

  2. من تفسیر خاصی از لینک پیدا نکردم اما یک مطلبی رو یکبار از جایی خوندم(نمی دونم کجا) که به نظرم درست بود.
    اینکه این آیه ها در شرایطی نازل شده که اعراب بعد از جنگ ها عادت داشتند تا زنهای بیوه رو به عقد خود دربیارند تا به اصطلاح هم اونها یک آقا بالاسر داشته باشن و هم خودشون به نوایی برسن .برای همین بعد از جنگ اخد که تلفات مسلمین زیاد بود خداوند آیاتی در مورد عده و تعدد زوجات نازل کرد تا جلوی این ازدواج های سرعتی اعراب رو بگیره.و حقوق رو برای زنانی که دوست نداشتند با مردی که به خواستگاریشون می آد قرار داده باشه.
    نظرت چیه؟

    دیدگاه توسط کمال — اوت 31, 2007 @ 10:39 ق.ظ. | پاسخ

  3. با سلام.حقیقت اینه که هنوز خیلی ها قادر به ازدواج نیستند و فساد زیر زمینی به سرعت در حال افزایشه به نظر من ساماندهی این قضیه به هر نحو ممکن حالا هرچی میخواهید روی آن اسم بگذارید ازدواج موقت یا خانه عفاف یا….به حل ای قضیه کمک میکنه با نظر سعید موافقم.ممنون که به من سر زدی

    دیدگاه توسط شهر من رشت — اوت 31, 2007 @ 1:32 ب.ظ. | پاسخ

  4. دلبستگی
    .
    سعید عزیز، من با شما موافقم که « دینی که نتونه نیازهای بحق من رو برآورده کنه به هیچ دردی نمی خوره» و یکی از دلایلی که خودم با دین مشکل دارم سر این قضایا است..
    اما یک تناقضی بین کلام شما دیده میشه، و اون اینه که اگر شما معتقدید که باید قبل از 40 سالگی خوش بود و لذت برد دیگر چرا سکس پارتی ها را به دید فساد نگاه میکنید؟ سکس پارتی یکی از مظاهر مدرنیته است و اگر قرار است تا 40 سالگی عشق و حال کردن پذیرفته شود ما هم باید بپذیریم که سکس پارتی ایرادی ندارد و آنوقت در سن 40 سالگی در یکی از همین سکس پارتی ها، مادر فرزند آینده مان را انتخاب کنیم..
    نمی شود که ما همه چیز را با هم بخواهیم!
    تفاوت من با شما این است که اگر عشق مطلوبم را بیایم تا 40 سالگی منتظر نمی مانم! اصلا نمیتوانم که بمانم! اما این غریزه پر قدرت و زیبا را برای عشقم صرف میکنم.. خوب هرکسی یک دیدی دارد دیگر..

    دیدگاه توسط سینا — اوت 31, 2007 @ 3:28 ب.ظ. | پاسخ

  5. سومممممممممممممممممممممممممممم !!!
    حتما میدونی چرا اومدم دیگه …طبق معمول نخوندم ……….. بعدا حتما نظرات عالی و بکر خودم را مطرح خواهم کرد
    این مطلب شاملو هم حسابی شده مایه ی رنج ما ببینم اگه درست شد بازم میزارمش حالا میتونم دقیقا درکت کنم که وقتی فیلتر شده بودیی چه احساسی داشتی
    در پناه هو سبز باشید و بختیار

    دیدگاه توسط حصار تردید — اوت 31, 2007 @ 7:27 ب.ظ. | پاسخ

  6. کتابا رو گرفتی؟
    پس عکس کو؟

    دیدگاه توسط مهسا — اوت 31, 2007 @ 8:32 ب.ظ. | پاسخ

  7. آقا سینا …درسته حق با شما ست من متناقض حرف می زنم اولش که گفتم هنوز تکلیفم با خودم معلوم نیست شاید علت اینکه به سکس پارتی ها به دیده فساد نگاه می کنم اینه که ذاتا تمایل بیشتری به مذهب دارم فکر کنم آخرش هم مذهبی شدم از اون 2 آتیشه ها….

    دیدگاه توسط سعید — سپتامبر 1, 2007 @ 4:09 ق.ظ. | پاسخ

  8. اينهمه فرياد براي مذهبي نبودن براي چه؟ سينا تو فكر مي كني كسي را كه اينقدر براي حقانيت مذهب و اعتفاداتش فرياد مي كشد و تلاش مي كند بايد جزئ كدام دسته از آدمها به حساب آورد؟!!

    به نكته خيلي خوبي اشاره كردي. اينكه وقتي قران مي خواني شرايط آنروز جامعه و عصر نزول قران را هم در نظر مي گيري كه اگر غير از اين عمل كنيم علاوه بر مسئله حقوق زن و تعدد زوجات خيلي چيزهاي ديگر هم هست كه مخدوش مي شود. اما پس چرا اينقدر اصرار داري تا ثابت كني استناد فقهاي شيعه به آيه 24 سوره نسائ در مورد ازدواج موقت درست نيست؟ من اين مقاله را خواندم. در زمينه زبان عربي و تفسير آنقدر فقير و بي مايه ام كه نمي توانم درباره درست يا غلط بودن اين تفسير نظري بدهم اما سينا من فكر مي كنم وقتي بحث ازدواج موقت ر اكه يك مسئله كاملا غيرعبادي است بخواهيم با قرآن و احاديث براي خودمان حل كنيم معلوم است كه دچار مشكل و شك مي شويم.
    اگر از طريق اين لينكي كه گذاشتي مي توان ثابت كرد كه اين ايه توسط اكثر فقهاي شيعه درست تفسير نشده خيلي لينك هاي ديگر هم هست كه ثابت مي كند اتفاقا اين تفسير درست است.
    بايد ازدواج موقت ازنظر عواقب اجتماعي و فرهنگي آن بررسي شود.

    قرآن کتاب قانون نیست بلکه کتابی است برای زندگی …

    يكبار ديگر اين جمله را بخوان . اين جواب من است به كساني كه مي خواهند با حديث و آيه ازدواج موقت را رد كنند يا بپذيرند.

    دیدگاه توسط منصوره — سپتامبر 1, 2007 @ 7:46 ق.ظ. | پاسخ

  9. مشکل ما اینه که می خوایم به هر زوری شده ثابت کنیم که قرآن حرف اشتباه نمی زنه.یا می خوایم قوانین جامعه امروز رو بر پایه قرآن بنا کنبم و توجیه هم اینه که قرآن برای تمام اعصار فرستاده شده.هیچ شکی نیست که تو قرآن خیلی حرف های خوبی زده شده ولی تعداد حرف هایی که با جامعه امروز مطابقتی نداره هم کم نیست.
    مگه ما نمی گیم قرآن کلام خداست و کامله و … پس چرا یه جوری حرف زده که هر کس بخواد یه جور ازش برداشت کنه و یه جور واسه خودش حکم صادر کنه.من می پذیرم که این حرف ها مال عرب 1400 سال پیشه و در نوع خودش در اون زمان بی نظیر بوده ولی برای انسان قرن 21 نمی تونه کارایی داشته باشه.
    من از تو تعجب می کنم که چرا داری آیه قرآن رو تفسیر و توجیه می کنی.چرا نمی تونی راحت بگی قرآن این حرف رو زده ولی این حرف اشتباهه.ریشه های سنتی و مذهبی البته خیلی قوییه ولی باید کم کم این تابو شکسته بشه.

    دیدگاه توسط شیدا — سپتامبر 1, 2007 @ 8:04 ق.ظ. | پاسخ

  10. سلام مجدد
    ببين مثل اينكه نرفتي سايت عبدي !
    از نظر من صيغه يك قرارداه بين زن و مرد كه خونده ميشه و موقت و غير موقت هم نداره.
    ميتونه وقت معين داشته باشه مثل همه قراردادهاي ديگه كه توو جامعه بشري هست.
    بحث اخلاقي بودنش هم يه چيز ديگس هر قراردادي ممكن اخلاقي باشه يا نباشه كه بايد رو اون هم بحث كرد.
    ضمنا مشكل آيه 4 سوره نسا صريح بودنش است كه رسما ميگه 4 تا بگيريد اكه ديديد نميتونيد عدالت رو رعايت كنيد يكي !
    اينجا عدالت اولويت دومه ، اولويت اول 4 تا زن گرفتنه.

    دیدگاه توسط هادي — سپتامبر 1, 2007 @ 10:25 ق.ظ. | پاسخ

  11. يعني ميگه يه مرد توانايي 4 تا زن گرفتن رو داره كه فكر مي كنم درست هم هست.
    حالا بايد بحث بشه آيا در جامعه امروزي هم ما به ازايي داره يا نه ، به نظر من توو جامعه امروزي 4 تا زن داشتن يه قبح شديدي داره ئ اصلا اين محل بحث نيست.
    بيشتر بايد روي صيغه كار بشه كه نظرم رو هم گفتم و حاضر به بحثم هستم.
    راستي من آدرس وبلاگ خودم رو گذاشتم.

    دیدگاه توسط هادي — سپتامبر 1, 2007 @ 10:30 ق.ظ. | پاسخ

  12. توضیح وبلاگ دلبستگی به شیدا
    .
    شیدای عزیز ای کاش ما بتونیم مستند حرف بزنیم، یک نگاهی هم به بحثهای پست قبلی من می انداختی ضرر نمیکردی! باور کن تو هم داری با تعصب حرف میزنی شیدای عزیز..
    اتفاقا من با قسمتهایی از قرآن هنوز مشکل دارم واسه همین به قول منصوره دارم اینقدر راحت فریاد بی دینی سر میدهم! کاش بتونی من و قانع کنی!! میدانی بزرگترین مشکل من چیست؟
    آنهایی که فریاد دینداری سر می دهند نمیتوانند مشکلات من در مقابل قرآن را توجیه کنند و آنهایی هم که ادعای نواندیشی و عبور از دین را دارند نمی توانند ادعاهای خودشان را ثابت کنند وگرنه مطمئن باش مذهب نمیتوانست 1400 سال زنده بماند.
    ایمان بیاور که اگر مذهبی ها شعار میدهند روشنفکرها هم فقط شعار می دهند..
    نگاه کن چقدر شعار قشنگی است…
    «من توانسته ام از تابوها عبور کنم پس روشنفکرم اما تو همچنان در 1400 سال پیش مانده ای، تقصیر هم نداری بیچاره ای دیگر مغزت را شستشو داده اند!» دیدی حرف قشنگ زدن چقدر راحت است!!
    من منتظر شنیدن نظرات مستند شما هستم

    دیدگاه توسط سینا — سپتامبر 1, 2007 @ 12:54 ب.ظ. | پاسخ

  13. توضیح وبلاگ دلبستگی به هادی
    .
    هادی عزیز ارزش چندانی برای عبدی و نظراتش نمیگذارم! عبدی برای من از وقتی تمام شد که زیر چهار تا شکنجه دوام نیاورد و در تلویزیون از حرفهایش در مقابل نظام عذر خواهی کرد!
    توتم های فکری من کسانی هستند که هرگز از ایمانشان عقب نشینی نمیکنند شریعتی، یوسفی اشکوری، میثمی ، سحابی و خیلی های دیگر که کسی اسمشان را نشنیده…
    یکبار دیگر هم میگویم با وجود روسپی خانه در جامعه موافقم اما ازدواج موقت نه!

    در مورد نظری هم که دادی باید بگم که من معتقدم قرآن باید با تاریخ خوانده و تفسیر شود.. ببین دوست عزیز در جامعه ای که زن گرفتن به تعداد بیشمار مجاز شمرده می شود باید پیامبر گونه سخن گفت باید گفت که ای مرد تو میتوانی چندین زن بگیری اما اگر عدالت را میفهمی بدان که «هرگز» نمیتوانی عدالت را برآورده کنی! من به این میگویم سخن پیامبرگونه نه سخن انقلابی.
    آمادگی مباحثه منظقی با شما را دارم

    دیدگاه توسط سینا — سپتامبر 1, 2007 @ 1:04 ب.ظ. | پاسخ

  14. سینا جان من که تو رو می شناسم و پست هاتم خوندم.من تو کامنتی که گذاشتم منظورم به شخص تو نبود، البته غیر از جمله ای که مستقیما مخاطبم تو بودی.
    حرفتو در مورد شعارهای مذهبیون و روشنفکران قبول دارم.من هیچ وقت به هیچ کس چنین حرفی نمی زنم: «من توانسته ام از تابوها عبور کنم پس روشنفکرم اما تو همچنان در 1400 سال پیش مانده ای، تقصیر هم نداری بیچاره ای دیگر مغزت را شستشو داده اند!»
    سینا جون تا ذهن ها آماده نباشه هیچ حرفی قابل اثبات نیست.من فقط حرفم اینه که خیلی خوبه اگه همه بتونیم بدون تعصب و بدون پیش فرض و پیش زمینه به قرآن نگاه کنیم و در موردش تصمیم بگیریم.اگر هم تصمیم گرفتیم بهش ایمان داشته باشیم این ایمان مربوط به زندگی شخصی خودمونه.و این حرفیه که حکومت ما نمی فهمه، نه اینکه نفهمه بلکه به هیچ وجه نمی بپذیره.
    من یه ایرادی هم به تو می گیرم، تو چرا منتظری دیندارها یا بی دین ها بشینن و حرفشونو اثبات کنن.چرا خودت نمی تونی با خودت به نتیجه برسی؟ آدم یا می پذیره یا نمی پذیره دیگه:) اصلا دین یه امر شخصیه. قبول داری که نباید حکومتی باشه؟

    دیدگاه توسط شیدا — سپتامبر 1, 2007 @ 2:09 ب.ظ. | پاسخ

  15. قضيه سوره احزاب چيه ؟ خيلي بده ؟ ميشه ؟

    دیدگاه توسط سهيل — سپتامبر 2, 2007 @ 7:40 ق.ظ. | پاسخ

  16. دلبستگی
    .
    شیدا جان مرسی که اینبار منصفانه نظر دادی، فکر کنم مشخص یاشه که من با دین حکومتی مخالفم.. در مورد دین حکومتی و حکومت دینی شما رو ارجاع میدهم به مذهب علیه مذهب دکتر شریعتی صفحه 206 تا 208…
    راستی اگر قرار بود همه چیز به همین راحتی بود و همه یا می پذیرفتند یا نه، این همه فلسفه متفاوت معنی پیدا می کرد؟

    دیدگاه توسط سینا — سپتامبر 2, 2007 @ 2:42 ب.ظ. | پاسخ

  17. سینا جان سلام.امیدوارم بخاطر تاخیر طولانی و سر نزدن به دلبستگی من رو ببخشی.به حساب گرفتاری زندگی بزار نه بی معرفتی…
    اومدم دوباره بنویسم.نوشتنی که همیشه دوستش دارم.اساس کشی کردم به خونه جدید.البته با نام جدید.منتظرت هستم.
    وبلاگم مدتیه تغییر آدرس داده و رفتم رو وردپرس.نام هم از قلم آزاد به بید مجنون تغییر کرده.اگه وقت کردی لینک رو هم تغییر بده
    از این به بعد بیشتر بهت سر میزنم سینای عزیز
    نوشته هات مثل همیشه قابل ستایشه….

    دیدگاه توسط محمود — سپتامبر 2, 2007 @ 4:26 ب.ظ. | پاسخ

  18. فلسفه های مختلف نتیجه نگرش های مختلف انسان هاست دیگه. توام می تونی یا فلسفه های موجود رو بپذیری یا برای خودت فلسفه داشته باشی، چرا که نه 🙂
    آپ ماپ هم خبری هست، هرچند شاید موضوع جالبی برای تو نباشه، نمی دونم

    دیدگاه توسط شیدا — سپتامبر 3, 2007 @ 9:32 ق.ظ. | پاسخ

  19. http://www.sh-shafa.com

    دیدگاه توسط farhad — سپتامبر 3, 2007 @ 11:05 ق.ظ. | پاسخ

  20. salam man
    ye doostam sefaresh mikonam beri ketabe manaie matn ra gir biari
    ketabe khobieh dar zamineh ghoran tavasote ye mesri nebeshteh shodeh dar zamanae khatami faghat chap shod ama kheili khob dar mored ayat va mesdaghe zamani anha sohbat shodeh

    دیدگاه توسط ye doost — سپتامبر 3, 2007 @ 11:36 ق.ظ. | پاسخ

  21. دومین سالگرد همایش وبلاگ نویسان گیلانی در روز سه شنبه مورخ 20/6/1386 – در شهر رشت برگزار می گردد .

    علاقه مندان جهت حضور و کسب اطلاعات بیشتر با ایمیل aliyousefi_r@yahoo.com مکاتبه نمایند

    حضور برای عموم ، آزاد و رایگان می باشد .
    [گل]

    دیدگاه توسط علی یوسفی — سپتامبر 3, 2007 @ 12:01 ب.ظ. | پاسخ

  22. سلام مجدد
    راستش من گفتم حرف عبدی رو بخون و بعد فکر کن نگفتم قبولش کن ، هر چند که توو این زمینه من با نظرش موافقم ، سعی کن در مورد اونهایی هم که نام بزدی از همین روش استفاده کنی .
    و اما بحث خودمون !
    من هم کاملا موافقم که 4تا زن در حال حاضر خیلی سخته همونطور که واسه خود پیغمبر و امام علی سخت بود ، یعنی تا وقتی همسرانی چون خدیجه و زهرا داشتن چون نمی تونستن عدالت رو رعایت کنن همسر دیگری اختیار نکردن ، خلاصه اینکه گفتم از نظر من این بحث رو ول کنیم !!
    منتظر نظرت در مورد صیغه هستم.

    دیدگاه توسط هادی — سپتامبر 3, 2007 @ 2:09 ب.ظ. | پاسخ

  23. راستی در مورد حکومت دینی ، کتابی که از مصاحبه های محمد قوچانی با اشکوری و باقی و همین هبدی !! در اومده رو پیشنهاد میدم به اسم حکومت دینی یا دین حکومتی فکر کنم مال نشر ققنوس باشه

    دیدگاه توسط هادی — سپتامبر 3, 2007 @ 2:11 ب.ظ. | پاسخ

  24. پاسخ دلبستیگی به هادی عزیز
    .
    هادی عزیز حالا که نگاه میکنم میبینم کمی با تعصب پاسخ دادم، چشم حتما اگر مطلب عبدی را پیدا کردم می خوانم اما به گمانم می آید که قبلا چیزی با این مضامین از عبدی در شرق خوانده بودم. اما حتما دوباره می خوانمش کاش خودت زحمت یافتنش را می کشیدی!
    اون کتاب رو هم باید بخونم..
    در ضمن دو تا پست من راجع به صیغه بود!
    من دو تا مطلب نوشتم که ثابت کنم صیغه حکم قرآن برای جامعه کنونی ما نیست و گفتم و بازهم میگم روسپی خانه را برای جامعه ضروری میدانم اما صیغه را مجاز نمیدانم باور کن عبدی زورش بیشتر از علامه طباطبایی نیست که بتواند مرا متقاعد به صیغه کند!!

    دیدگاه توسط سینا — سپتامبر 3, 2007 @ 4:09 ب.ظ. | پاسخ

  25. يه ساعت برا خودمون نظرنوشتيم اخرش هم نيامد!
    بهم سر بزن
    در سوگ م_اميد…
    اي بابااااااااااااااااا…عجب وبلاگي دارين شما من اخرش خودم و ميكشم

    دیدگاه توسط ندا — سپتامبر 4, 2007 @ 2:47 ب.ظ. | پاسخ

  26. باهات کاملاً موافقم. مطمئنم که خدا بین زن و مرد تفاوتی قائل نشده و این مرد بوده که بخاطر هوسبازیش مذهب رو دستمایه قرار داده.

    دیدگاه توسط صادق جم — سپتامبر 4, 2007 @ 5:39 ب.ظ. | پاسخ

  27. يه پست ديگه!

    دیدگاه توسط ندا — سپتامبر 5, 2007 @ 1:52 ق.ظ. | پاسخ

  28. همين!

    دیدگاه توسط حصار ترديد — سپتامبر 5, 2007 @ 1:54 ق.ظ. | پاسخ

  29. زين همرهان سست عناصر دلم گرفت شير خداو رستم دستانم ارزوست

    دیدگاه توسط حصار ترديد — سپتامبر 5, 2007 @ 1:56 ق.ظ. | پاسخ

  30. بهرام مشیری رو بیابید و گوش کنید..
    بدون تعصب جواب خیلی از شکها تون رو میگیرید.من الان وقت ندارم بعدا زیاد مینویسم.

    دیدگاه توسط راد — سپتامبر 19, 2007 @ 10:51 ق.ظ. | پاسخ

  31. مدتی در سایت ازدواج موقت ، هر روز ساعت ها پرسه زدم به امیدی که یه روز فرد مورد نظرم را پیدا کنم ولی دریغ و افسوس که به هدفم و فرد مطلوبم نرسیدم *** از دورها چه زیباست امواج آبی آب اما دریغ و افسوس چون میرسی سرابه *** از عزیزان میخوام که از ته دل برام دعا کنن تا به فرد مطلوبم نیمه ی گم شده ام برسم . و آنگاه که خدایان دانستند قدرت انسان بی کران است ، بیمناک شدند مبادا روزی رسد که انسانها قدرتی فراتر از خدایان بیابند و بر آنها طغیان کنند. پس تمامی آنها را به دو نیم کردند و هر نیمی را در گوشه ای از جهان هستی افکندند از آن روز انسان به دنبال نصف گمشدۀ خود می گردد که اگر دو نیمه هر آدمی یکدیگر را بیابند کمال واقعی را نیز خواهند یافت.
    ((بر گرفته از اساطیر یونان باستان)) emprator_2033@yahoo.com
    said 26 sale khoshgele

    دیدگاه توسط said 26 sale khoshgele — اکتبر 12, 2007 @ 12:00 ب.ظ. | پاسخ

  32. مدتی در سایت ازدواج موقت ، هر روز ساعت ها پرسه زدم به امیدی که یه روز فرد مورد نظرم را پیدا کنم ولی دریغ و افسوس که به هدفم و فرد مطلوبم نرسیدم *** از دورها چه زیباست امواج آبی آب اما دریغ و افسوس چون میرسی سرابه *** از عزیزان میخوام که از ته دل برام دعا کنن تا به فرد مطلوبم نیمه ی گم شده ام برسم . و آنگاه که خدایان دانستند قدرت انسان بی کران است ، بیمناک شدند مبادا روزی رسد که انسانها قدرتی فراتر از خدایان بیابند و بر آنها طغیان کنند. پس تمامی آنها را به دو نیم کردند و هر نیمی را در گوشه ای از جهان هستی افکندند از آن روز انسان به دنبال نصف گمشدۀ خود می گردد که اگر دو نیمه هر آدمی یکدیگر را بیابند کمال واقعی را نیز خواهند یافت.
    ((بر گرفته از اساطیر یونان باستان)) emprator_2033@yahoo.com
    said 26 sale khoshgele
    لطفا پیام بدید توایمیلم یا یاهو آیدیم باتشکر.

    دیدگاه توسط سعید 26 ساله خوشگله — اکتبر 13, 2007 @ 10:36 ق.ظ. | پاسخ

  33. با سلام
    کتاب جامعه شناسی متعه . نوشته مرتضی رضوی.
    در سایت بینش نو
    دانلود پی دی اف
    http://www.binesheno.com/pdf/halagat-3.pdf

    دیدگاه توسط h — سپتامبر 4, 2008 @ 11:16 ب.ظ. | پاسخ

  34. سلام . من دتبال يه دوست خوب مي گردم . هر كسي ميگه خوبه بسم الله..

    دیدگاه توسط جبرائيل — سپتامبر 12, 2008 @ 7:31 ب.ظ. | پاسخ

  35. سلام،من دانشجوی فیزیک هسته ای،شغل آزاد باداشتن چنددیپلم فنی دنبال خانم (دختریا زن)15-29ساله نسبتاقشنگ ولی مهربان میگردم مشخصات خانم حتما مذهبی وباسوادوحتماحتماحتما رازدار باشه باشماره… تماس بگیریدیابه آدرس…ایمیل بزنید،منتظرتماس شماهستم.اگربقیه دوستان ،شخصی راهم معرفی کنندممنون خواهم شد…

    دیدگاه توسط احمد — اکتبر 7, 2008 @ 9:28 ب.ظ. | پاسخ

  36. سلام به نظر من نظرقرآن در زمان خودش سالها پیش بدرد میخورد نه الان که زمان روشنفکری هست مردها مگر چه برتریت دارند که اداعای تعدد زوجات دارند اگر قران اشاره به تعدد زوجات را داشته فقط به شرط برقراری عدالت میباشد نظرم اینست اگر مرد معنای عدالت میدانست حرف از تعدد زوج نمیکرد پس چه بسا مردان واقعا نادان و بیچاره هستند و درمانده که حق و حقوق خود را نمیدانند اگر واقعا متعهد میباشد همان یک همسر را اگر راضی نگهدارد هنر کرده اند . مردان نباید از نفسیر قرآن به نفع خود استفاده کنند واقعا خیلی جاهلانه هست که در این برهه زمان که همه روشنفکر هستند با نظرات قدیمی و جاهلانه زندگی کنند. تعهد در مقابل تعهد – اعتماد در مقابل اعتماد – چنان که احترام درمقابل احترام.

    دیدگاه توسط زهرا — اکتبر 11, 2008 @ 10:23 ق.ظ. | پاسخ

  37. خدا مرد رو آفرید بعد ………. زن رو برای مرد آفرید. زن به مرد تعلق داره . خدا دلش به حال زن سوخت لذت جنسی رو به مرد داد که ازش مراقبت کنه. امید وارم پسرای احمقی که از دخترا حمایت می کنن یه روز مثل من سرشون به سنگ بخوره و به جایی برسن که فقط اسم دخترا براشون عوض بشه نه احساسشون چون دخترا لیاقت ندارن که یه مرد بیش از حد بهشون ابراز احساسات کنن زن ها حیله گر هستند از حماقت مردها استفاده می کنن یه قانون مردها تنوع طلب هستند اون مردهای هم که می گن نیستن آب پیدا نمی کنند وگرنه ….
    نتیجه : تفاوت دختر و پسر خیلی فرا تر از تفاوت های جسمی اینقدر عمیق هست که قران هم اینو گفته .

    دیدگاه توسط ناشناس — اکتبر 16, 2008 @ 6:22 ب.ظ. | پاسخ

  38. شما اگر زنی باشید که همسرتان زوجین دیگری اختیار کرده باشد چه احساسی داردید آیا همیشه نگران بی عدالتی همسرتان نیستید (با توجه به اینکه حتی مرد مثلا عادل هم جایز الخطا است) لذا تعدد زوجات جز آشفتگی روحی زنان هیچ فایده ای ندارد
    چه کسی میتواند منکر مشکلات روحی ذکر شده باشد در حالیکه آمار بزهکارای در میان خانواده های چند همسری بیداد میکند .
    و آمار نارضایتی زنان از هوو و درگیری های آنان که از قدیم الیام بوده و خواهد بود چقدر فراوان است آمار خودکشی در میان زنانی به دام چند همسری همسران خود افتاده اند .

    دیدگاه توسط HADI — اکتبر 23, 2008 @ 3:24 ق.ظ. | پاسخ

  39. برویم سراغ قانون دینی که تعداد همسران صیغه ای را تا 40 نفر مجاز میداند.

    سوال : آیا یک مرد (فرضا خیلی توانا ) میتواند نیازهای جنسی بیش از دو یا سه زن را بر آورده کند . و آین چه جفا و ظلمی است که دین در حق زنان میکند .
    ای کاش شما مردانی که طرفدار تعدد زوجات هستید یک روز زن میشدید و دارای هسری هوسران و تنوع طلب و دارای چند همسر میشدید و در آن شرایط درک میکردید در حلقه اسارت چنین مردانی بودن و چشم براه بودن برای همخوابی با همین مرد هوسران چه عذاب علیمی است .

    دیدگاه توسط HADI — اکتبر 23, 2008 @ 3:37 ق.ظ. | پاسخ

  40. آیا دیده اید یا شنیده اید که بین اولاد متولد از زنان متعدد چه اختلافات عمیقی هست
    1 – به شما میگویم اختلافات رفتاری آنان که فراوان است
    2- اختلافات مالی خصوصا پس از مرگ پدر بیداد میکن
    3 – وقتی تعداد فرزندان فراوان میشود تربیت پدر روی آنان کمر نگ میشود و……
    4- احساس شرمساری فرزندان در این خانواده ها اثرات سوء روانی غیر قابل جبران دارد

    پس کمتر از تعدد زوجات پیامبر دفاع کنید

    حتی آگر بپذیریم که هدف پیامبر از ازدواجهای متعدد لذت جویی نبوده اما ایشان می بایست از این کار پرهیز میکردند چون پیامبر اسلام الگویی است برای مردمان و چه بسا مردان هوسرانی که به تاسی از پیامبر چه ها کرده اند و میکنند .

    دیدگاه توسط HADI — اکتبر 23, 2008 @ 4:01 ق.ظ. | پاسخ

  41. اسمس بدید5166526

    دیدگاه توسط چکار به اسمش داری — نوامبر 7, 2008 @ 10:12 ب.ظ. | پاسخ

  42. سلام.من منا 20 ساله هستم. به خاطر تحقیقی که پیرامون تعدد زوجین پیامبر داشتم اتفاقی با این سایت روبه رو شدم.دیدگاههای جالبی دارین ولی متاسفانه بعضی هاش صحیح نیست!خدا 1400 سال پیش قرآن را فرستاده درست ولی ما نباید بگیم که مال عر ب ها بوده و دیگه واسه نسل جدید کاربرد نداره!اینجوری ما به علم خدا شک داریم و می دانیم که علم خدا وابسته به ذات اوست.و اگر به ذاتش شک داشته باشی مشرکی و خدا مشرکان را ملعون می داند!!!
    خدا یه سری حکم هایی رو گذاشته که دلیلشو ما نمی دونیم مثل اینکه «چرا نماز صبح 2 رکعته؟» دلیل نمی شه چون اساس و پایشو نمی دونیم عمل نکنیم!! یا مثلا فکر می کنید اگه به یه دکتر بگین چرا این قرصو 8ساعت یه بار باید بخورم نمیشه 6 ساعت یه بار بخورم؟فکر میکنین چی میگه؟میگه:نخور تا بمیری..
    خدا تو آیه 4 نسا هم اینو گفته که اگه شرایط خاصی داشتید میتونید زن دو یا.. بگیرید.نه اینکه هر کی دلش خواست و هوس کرد..
    آقا سعید من به شما پیشنهاد می کنم به جای اینکه خودتونو درگیر کنید که نه تنها کمکتون نمی کنه بلکه باورهای درستتونم رو به زوال و نابودی می کشونه بشینین فکر کنید..
    من مخالف 100%آدمایی ام که میگن قرآن حرفاش دموده شده چون با تمام وجودم خدا رو باور دارم.امیدوارم بتونم بازم بیامو نظر بدم و نظراتونو بخونم..

    دیدگاه توسط منا — نوامبر 18, 2008 @ 11:28 ق.ظ. | پاسخ

  43. وای چقدر نظر……………….!!!!!!!!!!!!!!!

    دیدگاه توسط منا — نوامبر 19, 2008 @ 10:43 ق.ظ. | پاسخ

  44. berin gom shin bain mozakhrafateteon mage karo zendegi nadarin?

    دیدگاه توسط sadegh — دسامبر 1, 2008 @ 11:54 ب.ظ. | پاسخ

  45. من با صادق خیلی حال کردم بعضی هاتون واقعا خر تشریف دارید مخصوصا اون شیدا و زهرای عسکل اخه گلابیا شمارو چه به بحث در مورد قران و دین جمع کنید بابا کاسه کوزتون.

    دیدگاه توسط babak — دسامبر 30, 2008 @ 1:41 ق.ظ. | پاسخ

  46. میتونم بگم این عصر آخر غرور علکی انسانهاست اگر احساس می کنید روشنفکری تو غرب وجود داره.نتایجش رو ببینید.و سو استفاده ای ابزاری از زنان و شیوع پ و ر نو و وما باید تو کل لحظه های زندگی به خودمون بگیم من چیم.چی شد که هستم چرا دنیا این طوری آفریده شد.خدا و حقیقت چیه.اگه اینا رو لگید می فهمید که چرا فقط س س هدفدار و مشروع یعنی س کس توام با عشق حلاله و س کس پارتی خود فراموشی و خیانتی بیش نیست.
    یه چیز بگم نه طرفدار ایرانم نه آمریکا همین سربازای اسراییلی و آمریکایی که تجاوز می کنند و خشونت و زندان ابو غریب و این حرفها هموناییند که میگن رابطه جنسی رو درک کردند و به نظرشون راه های معقولی واسش پیدا کردند وقتی تو فیلم های پور نو اوج خشونت و حیوانیت و کثافت کاری رو فقط برای لذت محض انجام می دهند دیگه انسانیتی براشون نمی مونه تا اگه مواد بهشون نرسه یعنی س کس وحشی میشن.
    بعضی از دخترای ساده فکر احساس می کنند اگه ل خ ت شن مثلا اجتماعی تر و چمیدونم بزرگتر شدند و اینا به خدا ما دخترا رو دوست داریم ارزش خوتون رو بدونید نکنین این کارا رو.شما م تونید مادر بشین.شما یه فرشته این.زیباییتون رو از دست ندید.
    بعضیا از روی دوستی و صمیمیت یا شیطنت بچگانه یا این خیلی زیاده جذب محبت می رن دنبال این کارا و می گن این زندگی توام با صلح جدید و روشنفکرانه است.این وظیفه ما پسراست که کمکشون کنیم و محبت واقعی رو بهشون نشون بدیم.به خدا ته همه عیاشی ها و بی بند و باری جنسی پوچیه.
    محبتتون رو نسبت به جنس مخالف از دست می دین و این یعنی درک نکردن و لذت نبردن از اصل لذت رابطه جنسی.
    رو راست باشیم از نظر انسانیت و وفا و حساب کردن وآرامش پیدا کردن کی سراغ آدمای بی ند وبار می ره.بعضی هام نگن ما بی بند وبار نیستیم روشن فکریم.بدونید اگه تو شرایط آزادی زیادی بودید خیلی کارا ازمون سر می زد.من نمونشو سراغ دارم.
    دلایلی بدی فیلمهای پو رن از زبان خود خارجیها و با توضیحات نویسنده.لطفا عضو شوید و حتما بخوانید و صفحه دوم و ادامه دلایل رو هم بخوانید.
    اینم لینکش:

    http://www.it-sat.net/forum/showthread.php?t=115759

    مذهب تنها نوع س کس خوب را بیان می کند و همچنین بهترین روشهایش رو من اینو بعد از دیدن فجایعی از فسادهای جنسی به طور آشکار تایید می کنم.
    الانم فکر نکم هیچ جای دنیا درست س ک س کنند.

    دیدگاه توسط RmaN — ژانویه 9, 2009 @ 11:02 ق.ظ. | پاسخ

  47. فعلا ناشناس
    بسياري از دوستان ي چيزي گفتند برا همين گفتم من هم ي گپي بينتون بزنم
    اگر دقت كرده باشيد خيليها نسبت به قرآن پيش داوري داشتند وسعي داشتند تو ي جاهاي كه عقل انسان قابليت درك اون جاها رو نداره عقلي بحث كنن در حالي كه از مسلمات فلسفه اين كه عقل كلي ياب است (البته اين حرف به معناي تعطيل كردن عقل نيست بلكه اصلا مقدمه قبول دين و خدا استدلال عقلي اي واگه كسي بدون دخالت عقل دين داشته باشه در حقيقت ديندار نيست)
    و دوما بعضي بحث جامعه امروز واقتضائات اون را دليل مدت انقضاي قرآن مي دونستند
    اول از اينجا شروع كنم كه به قول دوست قبليمون انسان عصر امروز فكر مي كنه ديگه انسان نيست بلكه يه موجود مترقي تر از انسان است.در حالي كه اونايي كه اين طور فكر كردند مثلا غربيا الان مي بينيد چطور زندگي ميكنن. در آمريكا از هر 100نفر مرد 4نفر مطلقا هيچ علاقه اي به خانمها ندارند وتعدادي هم نسبت به زن بي ميل هستند چرا كه روزگاري از زن هر طور خواستند استفاد كردند (سرتو درد نيارم)
    خلاصه اينكه دين نمي خواد ما بي غريزه باشيم بلكه مي گيه از غرايضتان استفاده كنيد اما ن به شكلي كه برا ديگران مشكل درست كنيد ياانسانيت و… را زير پا بگذاريد .به قول دوستمون سكس خوب (وقت ندارم تا ملاكات احكام دين رو بگم .وگرنه همش ميگفتم تا بدوني چه خوبيهايي پشت اين احكامه). حالا تا ايجا بسمه خيلي دوست دارم اگه كسي نظري راجع به حرفام داره يا سوالي ي گپي با هم داشته باشيم . منتظرم

    دیدگاه توسط رضا حريري — ژانویه 12, 2009 @ 6:12 ب.ظ. | پاسخ

  48. فعلا ناشناس
    بسياري از دوستان ي چيزي گفتند برا همين گفتم من هم ي گپي بينتون بزنم
    اگر دقت كرده باشيد خيليها نسبت به قرآن پيش داوري داشتند وسعي داشتند تو ي جاهاي كه عقل انسان قابليت درك اون جاها رو نداره عقلي بحث كنن در حالي كه از مسلمات فلسفه اين كه عقل كلي ياب است (البته اين حرف به معناي تعطيل كردن عقل نيست بلكه اصلا مقدمه قبول دين و خدا استدلال عقلي اي واگه كسي بدون دخالت عقل دين داشته باشه در حقيقت ديندار نيست)
    و دوما بعضي بحث جامعه امروز واقتضائات اون را دليل مدت انقضاي قرآن مي دونستند
    اول از اينجا شروع كنم كه به قول دوست قبليمون انسان عصر امروز فكر مي كنه ديگه انسان نيست بلكه يه موجود مترقي تر از انسان است.در حالي كه اونايي كه اين طور فكر كردند مثلا غربيا الان مي بينيد چطور زندگي ميكنن. در آمريكا از هر 100نفر مرد 4نفر مطلقا هيچ علاقه اي به خانمها ندارند وتعدادي هم نسبت به زن بي ميل هستند چرا كه روزگاري از زن هر طور خواستند استفاد كردند (سرتو درد نيارم)
    خلاصه اينكه دين نمي خواد ما بي غريزه باشيم بلكه مي گيه از غرايضتان استفاده كنيد اما ن به شكلي كه برا ديگران مشكل درست كنيد ياانسانيت و… را زير پا بگذاريد .به قول دوستمون سكس خوب (وقت ندارم تا ملاكات احكام دين رو بگم .وگرنه همش ميگفتم تا بدوني چه خوبيهايي پشت اين احكامه). حالا تا ايجا بسمه خيلي دوست دارم اگه كسي نظري راجع به حرفام داره يا سوالي ي گپي با هم داشته باشيم . منتظرم دوست دار همتون

    دیدگاه توسط فعلا ناشناس — ژانویه 12, 2009 @ 6:15 ب.ظ. | پاسخ

  49. سسس

    دیدگاه توسط ناشناس — فوریه 13, 2009 @ 9:48 ق.ظ. | پاسخ

  50. كسي كه هنوز به ياد پيشينه اش هست داره اين رو واست مي نويسه…خيلي حرفاي قشنگي زدي و من وخيلي ها باهات موافقيم.توصيه مي كنم صحبت هاي آقاي رضا فاضلي رو گوش كن.تو قرآن هم بيشتر بگرد.خيلي بي عدالتي ها هست كه شايد نديده باشي.سوره ي احزاب.نسا.بقره…حتما اون تيكه ي معروف كه ميگه((زنان كشتزار شمايند هر طور كه ميل داريد آن ها را در اختيار گيريد))رو ديدي شايد حرص تو رو زياد در نياره ولي واسه من كه دخترم خيلي سخته البته اگه عدالت داشته باشيم ميبينيم قرآن چيزاي خوبي هم داره و واسه عربا كه دختراشون رو زنده به گور ميكردن و روزي صد تا زن ميگرفتن واقعا عاليه…به كارت ادامه بده.عقيدا هاي من و تو و خيلي از ما يه هشدار و زنگ خطره.

    دیدگاه توسط ناشناس — فوریه 23, 2009 @ 7:15 ب.ظ. | پاسخ

  51. http://autac.persianblog.ir
    به ما سری بزن

    دیدگاه توسط ali — مارس 3, 2009 @ 9:39 ب.ظ. | پاسخ

  52. با سلا م
    وتبريك سال نو
    براي همه شما عزيزان ارزوي موفقيت وسربلندي را دارم

    دیدگاه توسط بهنام — مارس 31, 2009 @ 8:05 ق.ظ. | پاسخ

  53. با سلام
    وتبريك سال نو
    وهمچنين آ رزوي موفقيت وبهروزي براي تمامي جوانان ايراني جهت اطلاع انشالله درست ميشود

    دیدگاه توسط بهنام — مارس 31, 2009 @ 8:09 ق.ظ. | پاسخ

  54. با ارزوی موفقیت برای کسانی که قست ازدواج موقت دارند

    دیدگاه توسط daneal113 — مارس 31, 2009 @ 7:54 ب.ظ. | پاسخ

  55. سلام خوبهdalankooh.mihanblog.com

    دیدگاه توسط محسن — آوریل 24, 2009 @ 10:39 ب.ظ. | پاسخ

  56. قل هاتوا برهانکم ان کنتم من الصادقین
    من دلیل دفاعم از تعدد زوجات مقاله شهید مطهری در این مورد است اگه خوندی و قانع نشدی حاضرم باهات بحث بکنم ولی با نظر صرفا شخصی نمیتوان با قران مواجه شد
    لو انزلنا هذا القران علی جبل لرایته خاشعا متصذعا من خشیه الله

    دیدگاه توسط فیلسوف — اکتبر 12, 2009 @ 10:20 ق.ظ. | پاسخ

  57. من بصورت خیلی تصادفی به این وبلاگ وارد شدم وتمام مطلب شما ونظرات دوستان رو خوندم والبته به ساده اندیشی بعضیها کمی خندیدم دوستانی که بادین مشکل دارن ازاین نکته غافلن که اصل دین پاک ومنزه ومقدسه واشکال درمتولیان دینه فردوسی هزارسال پیش درشاهنامه سروده که اگرمتولی حکومت ودین یکی بشه نتیجه اش ضحاک ماردوشه پس نباید دین مقدس رو با سیاست کثیف آلوده کرد بایدبدانیم ادیان روشهای بهترزیستن هستن که توسط پیامبران در اعصار مختلف برای بشر ازجانب خدا فرستاده شدن که متاسفانه افرادی که خودرا متولی دین می پندارن درآن به نفع خوددخل وتصرف نموده وبرای ادامه تسلط فکری خودبربشر انسانها را سرگرم اندیشیدن به فرعیات ودورساختن ازاصول کرده اند.

    همیشه موفق وآگاه باشید

    دیدگاه توسط آشنا61 — نوامبر 3, 2009 @ 11:05 ب.ظ. | پاسخ

  58. من حسين مايل به ازدواج موقت از شهر قم هستم
    اگر مايل بوديد صبحها با اين شماره تماس بگيريد

    با تشكر فراوان

    دیدگاه توسط عبدالحسين — نوامبر 14, 2009 @ 7:05 ب.ظ. | پاسخ

  59. sallam
    age shoma meghdari kesafat dashtin
    miraftid va hame ash ra pakhsh mikardin ya jam?
    be nazare man aghe jameee ba sighe movaghat 2rost barkhord kone ozaee jameee eenshekli nabood va eenghadr 2khtar too khiaboona nabood k fesad ham bahashoon biad…….
    raye movafegh.

    دیدگاه توسط akon — مارس 2, 2010 @ 5:12 ب.ظ. | پاسخ

    • سلام ایا مذهب برای زن متدینی گرمی که در تملک مرد سردی است وطلاقش نمیده راه حل داره ؟ نه چون مذهب رو مردا برای ما تفسیر می کنند

      دیدگاه توسط ناشناس — ژانویه 7, 2013 @ 5:44 ق.ظ. | پاسخ


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

پاسخی بگذارید

ساخت یک وب‌گاه یا وب‌نوشت رایگان در وردپرس.کام.

