دلبستگی

آوریل 15, 2007

روشنفکری به شیوه هرکی هرچی گفت!

Filed under: اعتقاد — سینا ر @ 1:47 ب.ظ.

مردم بی شعورند، مردم نمیفهمند، من دارم اینجا حرام می شوم! من چرا باید در این مملکت بمانم. با مردم ابلهی مواجه هستم که دلشان را به خدا حوش کرده اند! مغز توده را با فریبی به نام دین پوک کرده اند مردم احمق هم فریب خورده اند!… چقدر از این مدل روشنفکران در کشورمان داریم؟
راستی این روشنفکرها چقدر در جریان اوضاع روز ایران هستند؟ چند نفر از این روشنفکران قدم زدن در جنوب شهر و لمس کردن درد مردم را با ویسکی خوردن در پاریس عوض می کنند؟!
چند نفر از این روشنفکران ماندن در ایران و حتی زندانی شدن به خاطر مردمشان را به فرار ترجیح می دهند؟ چنر نفر از این روشنفکران میفهمند که گرسنه خوابیدن یک کودک یعنی چه؟
جمله ای از اکبر گنجی یادم مانده که می گفت «روشنفکر باید از درد مردم کم کند نه بر آن بیفزاید که در غیر اینصورت روشنفکر بودن معنی ندارد.»
به راستی چند نفر از این روشنفکرانی که مردم را سفیهانی بی سواد فرض می کنند قادرند از درد مردم بکاهند؟
آری میدانم اینروزها ساده ترین کار و کم هزینه ترین کار برای روشنفکر جلوه داده شدن این است که مذهب را و خدا را و مردم را به تمسخر بگیری و آنها را که دورت ایستاده اند بخندانی و آنگه یک پیاله بروی بالا و بعدش باد گلو بزنی و بنشینی و معشوقه ی امشبت را در آغوش بگیری! و کلی هم در ذهنت احساس غرور کنی که عجبا من چقدر می فهمم!
و چقدر بدتر از آن که روشنفکرانی را با خود هم پیاله فرض کنی که چیزی از آنها نمیدانی، آهان… چرا میدانی اسمشان را شنیده ای و دو سه کتابی هم ازشان خوانده ای و میتوانی اینها را بگویی: مگر نیچه نگفت خدا مرده! پس چه ابله آنهایی که می گویند خدا وجود دارد! مگر جلال به دین بد نمیگفت پس چه احمق آنهایی که می گویند باید باشد.
اصلا هم لازم نیست فکر کنی که جلال که بود و چه بود چه شد! اصلا تو چه کار داری به این چیزها، اصلا چه کار داری که نیچه از مرگ خدا افسوس میخورد… اصلا تو چه کار داری که «کامو» عمرش را برای مردم گرسنه اش گذاست همین کافی که «کامو» بی خیال همه چیز بود و به همه اعتقادات عوام تف می فرستاد. تو فقط باید بی خیالی را از «کامو» یاد بگیری مگر تو روشنفکر نیستی! اصلا گرسنه خوابیدن مردم چه ربطی به روشنفکر دارد!
و اگر از مثنوی بپرسم مغرورانه نیشخندی به من میزنی و با نگاهی عاقل اندر سفیه میگویی…
مثنوی!؟ این را دیگر حرفش را هم نزن! به من چه من روشنفکرم! آن را باید ملاها بخوانند من باید «مترلینگ» بخوانم. مولوی دیگر کیست؟ معلوم است ابله است وگرنه که نمیگفت خدا خوب است!
تو حتی این را هم نمیفهمی که اگر ملا مثنوی میخواند که دیگر ملا نمی شد!
آری روشنفکریمان همین است… ویسکی خوردن و آروق زدن و به مردم و اعتقاداتشان لعنت فرستادن و هر شب یک معشوقه را در آغوش گرفتن و سیگار کشیدن و آبجو خوردن و لذت بردن و مصرفی بودن و بیگانه پرستی و در یک کلام از افکار هضم شده ی دیگران ارتزاق کردن…
شریعتی چه نکته سنجانه سخن می گوید:
«من که شبها را با مولانای کبیر سر کرده بودم، صبح که بر مارکس و هگل و نیچه و سارتر و سوربون و کلژد و فرانس و اساتید محترم و فرهنگ معتبر و تمدن طلائی و باد و برودهای فرنگی گذر می کردم، نگاهی عاقلانه و لبخندی بزرگوارانه و رفتاری اشرافی و احساسی شاهزاده مآب و نجیب زاده وار داشتم. در برابر این بوروژواهای پر افاده ی تازه بدوران رسیده ای که یقه های سفت آرو، گردنشان را شخ نگه داشته و مدام جیبشان را تکان می دهند تا جرنگ جرنگ پولهای خورده شان را به گوش خلق الله برسانند»…

پ ن: دوستان عزیز بخش نظرات هر پست درابتدای پست و درست زیر تیتر قرار دارد متاسفانه همه اشتباها نظرتان را برای پست قبلی، پابلیش کرید.

14 دیدگاه »

  1. چه خوشگل شده اينجا:دي

    دیدگاه توسط حرف زيادي — آوریل 15, 2007 @ 9:37 ب.ظ. | پاسخ

  2. دستت درست

    دیدگاه توسط لیا * — آوریل 16, 2007 @ 9:33 ب.ظ. | پاسخ

  3. سلااااااااااااااااااااااااااام/خوبي

    wowچه خوشكل شده

    خيلي از اين پستت خوشم اوم
    ميام اينجا لذت مي برم آخه حرف دلمو مي زني
    منم خيلي از دست اين به اصطلاح روشن فكرا پر بود

    دستت درد نكنه

    موفق باشي

    قربانت

    آپم

    باي

    دیدگاه توسط سروناز — آوریل 17, 2007 @ 1:19 ق.ظ. | پاسخ

  4. دوباره سلام

    خيلي ممنون مي شم اگه حتما حتما به آدرس وبلاگ زير تا قبل از 20 خرداد سر بزني و در نظر سنجي شركت كني/واز دوستان وبلاگ نويس گيلاني خودت هم دعوت كني كه در اين نظر سنجي شركت كنن ممنون مي شم.

    پيشاپيش بخاطر لطفتون ممنون
    جهت تشکیل انجمن برای وبلاگ نویسان گیلانی ، به
    http://www.gilanfans.blogfa.com تشریف آورده و نظر خود را بفرمایید . یک نظر شما می تواند در تصمیم نهایی تاثیر گذار باشد . لطفا هر چه زودتر اینکار را انجام دهید . زمان شرکت در نظر سنجی و ارائه پیشنهادات احتمالی : 20/2/86

    دیدگاه توسط سروناز — آوریل 17, 2007 @ 1:20 ق.ظ. | پاسخ

  5. چقدر اين خطش ريزه

    دیدگاه توسط سروناز — آوریل 17, 2007 @ 1:21 ق.ظ. | پاسخ

  6. سینا جان ،همیشه واسه من سواله که اگه نیچه ای در کار نبود واقعاً پسرا سر حرف رو با دخترا چه جوری باز میکردن؟یا حتی همون مولانا اگه نبود خدا میدونه چه آدمایی واسه همیشه ساکت میموندن.ویسکی و کراک و ….درسته که نشانه روشنفکری شده اما به نظر من اینقدرا هم که تو داغش کردی مهم نیست.تو این دنیای خدا هر کسی یه جوری زندگی میکنه وقتی که من میفهمم که این خود من هستم که تاریخ مرگمو مشخص میکنم،حتی ساعتشو دیگه گرسنگی که جای خود دارد.مشکل نه دین هست و نه بی دینی.با وجودی که خود من از دین بیزارم،اما حاضر نیستم هیچ خکمی صادر کنم.دنیا از پایین پر از تضاده،اما همچین که یه کم فاصله میگیری میبینی هیچ تضادی نیست .ظالم و مظلوم یکی میشن ….
    خونه جید،تولد و همه چیزای تازه مبارکت باشه.امکانات اینجا اون وقت چیه ؟!!!!!

    دیدگاه توسط مونا — آوریل 17, 2007 @ 8:17 ق.ظ. | پاسخ

  7. سینا جان خوبی ؟
    مطلبت بد نبود .
    به http://www.gilanfans.blogfa.com یه سر بزن و توی نظر سنجی شرکت کن .
    قلمت خوبه . بنویس .
    راستی نظرات رو بذار اون پایین تا بچه ها توی پستهای قبلیت نظر ندن !

    شاد باشی عزیز

    دیدگاه توسط ali yousefi — آوریل 17, 2007 @ 8:43 ق.ظ. | پاسخ

  8. lمبارکه . این محراب همه رو اغفال می کنه !!
    سینا جان راجع به اون قضیه که گفتی . فعلا تصمیم نگرفتیم که زیر نظر ارگان خاصی باشیم . یه نظر سنجی گذاشتیم .
    ایشالله که توی نظر سنجی هم شرکت کردی .

    خوشحال میشم در ارتباط باشیم . فکر کنم شماره ی من رو محراب داشته باشه . ازش بگیر . یه اس ام اس بنداز !

    شاد باشی

    دیدگاه توسط علی ی — آوریل 18, 2007 @ 10:32 ق.ظ. | پاسخ

  9. سلام ممنون از اظهار لفتان. من هم شمارا به جمع دوستانم اضافه كردم

    دیدگاه توسط محدث — آوریل 19, 2007 @ 4:24 ق.ظ. | پاسخ

  10. سلام رفیق !
    منزل نو مبارک !!!
    میگفتی موقع اسباب کشی میومدیم کمکت !
    جان من بی خیال این روشنفکرها باش .به هر حال خداوند به تمام موجوداتش از کرم خاکی گرفته تا روشنفکر !رزق و روزی میدهد .روشنفکر هم باید نان بخورد یا نه؟
    پی ولللللللللشششش کن (تاثیر فیلم اخراجی هاست !)
    قربانت.سعید

    دیدگاه توسط سعید صادقی — آوریل 19, 2007 @ 11:06 ب.ظ. | پاسخ

  11. سلام رفیق!

    دیدگاه توسط سرپیکو — آوریل 21, 2007 @ 3:22 ب.ظ. | پاسخ

  12. سلام
    سيناي عزيزم من ميدونم كه تمام حرفات درست وبا اطلات اين وبلاگ وزدي
    ازم نخواه كه نگرانت نباشم از اون موقعي كه وبت وخوندم خيلي خيلي برات
    نگرانم سعي كن خيلي مراقب خودت باشي وخيلي احتياط كني
    آخه قوربونت برم هنوز خانواده برات كلي آرزو دارن
    دوست هميشگي تو ليدا

    دیدگاه توسط lida — آوریل 22, 2007 @ 7:32 ب.ظ. | پاسخ

  13. داداش سینا سلام.بابت اینکه چند وقتیه نتونستم سر بزنم معذرت.راستش چند روزه انقدر کار سرم ریخته که اصلا وقت نمیکنم بیام.الان اومدم نظر بدم ولی لینک نظرات دو تا پست بالایی فیلتر شده! تعجب کردم.میتونستم آنتی فیل رو روشن کنم اما حوصله نداشتم اومدم اینجا نظر بدم.در مورد اون پست آخری باید بگم انقدر در رابطه با این موضوع با دیگران بحث کردم که دیوانه شدم.اینجا همه چیز زوری است.بخدا زبانم مو در آورد.
    بهت سر میزنم…روزگار انقد گرفتاری داره آدم از دوست خوبی مثل سینا بی خبر میمونه.ای بابا
    پاک باشی و آسمونی سینای عزیز

    دیدگاه توسط محمود ر — آوریل 23, 2007 @ 4:41 ب.ظ. | پاسخ

  14. ميبينم كه خيلي مهم شدي و فيلترنت مي كنند !!! ( آيكون هم كه نداري !….نيش بازو چشمك و ابرو بالا بنداز ….و اينا !!)

    افراط و تفريط….اجبار آنچه بدون حرف و نگاه منطقي به خورد آدم داشته بشه ….هميشه نتيجه منفي داره ……

    متاسفانه اوضاع ظاهر و صد البته باطنه !جامعه ما خيلي داغون و تو خالي شده!……..
    هويت فرهنگي اي كه روز به روز كمرنگ تر و غريبه تر ميشه با نسل امروز…..

    خودمو مستثني نميدونم…به نظرم وضيفه حفظ و باور به داشته هامون بر دوش تك تك ماهاست ……

    باور به انسانيت….به هويت ….به تعادل …..!

    پ ن : اين حرفا صرفا در مورد حجاب نبود…ولي به اون هم ميشه ارتباطش داد….(( تعادل)) !……(اينجا هم يه آيكون لبخند)!!!

    دیدگاه توسط سپيده (لحظه اي مانند اكنون...) — آوریل 25, 2007 @ 10:32 ق.ظ. | پاسخ


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

پاسخی بگذارید

ساخت یک وب‌گاه یا وب‌نوشت رایگان در وردپرس.کام.

